Persbericht: Bloeiende akkerranden fascineren honderden agrariers

Datum:
woe, 2011-08-17
Nieuws:

Bloeiende akkerranden fascineren honderden agrariërs

Vliegende start van Bloeiend Bedrijf: honderden bezoekers tijdens veldbijeenkomsten
De driehonderd agrarische ondernemers die zich hebben aangesloten bij Bloeiend Bedrijf hebben dit jaar zeshonderd kilometer bloemrijke akkerranden aangelegd. Het samenwerkingsverband richt zich op het gebruik van speciale bloemenmengsels die nuttige biodiversiteit stimuleren. Ruim 500 bezoekers bezochten de 40 veldbijeenkomsten die dit jaar werden georganiseerd door Bloeiend Bedrijf. Deelnemers staan versteld van de hoeveelheid nuttige insecten die mede dankzij bloeiende akkerranden op de akkers voorkomen.

Efficiënte uitwisseling van kennis
Tijdens de veldbijeenkomsten van Bloeiend Bedrijf wisselen honderden agrariërs (deelnemers en andere geïnteresseerden) kennis en informatie uit over de rol en het nut van de insecten die op de akkerranden afkomen. Ze worden begeleid door ecoloog Merijn Bos, verbonden aan het Louis Bolk Instituut. Tijdens de bijeenkomsten verschaft hij inzicht in de rol en hoeveelheid van nuttige insecten op het eigen bedrijf, dat helpt agrariërs om minder of anders te bespuiten. Ook krijgen ze de laatste resultaten uit wetenschappelijk onderzoek mee: recent onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat chemische gewasbescherming de aanwezigheid van bladluizen op de lange termijn juist stimuleert omdat juist hun natuurlijke vijanden er onder lijden.

Nuttig en mooi
De bloeiende akkerranden blijken niet alleen nuttig te zijn tegen landbouwplagen, maar dragen ook bij aan een mooi landschap en aan draagplanten voor bijen en vlinders. Bovendien past een gereduceerd middelengebruik bij andere natuurdoelstellingen, zoals akkervogelbeheer. De meeste akkervogels zijn tijdens het teeltseizoen immers insecteneters.

Over het project Bloeiend Bedrijf
Bloeiend Bedrijf is een initiatief van melkveehouder Teunis Jacob Slob uit Noordeloos samen met Veelzijdig Boerenland en het Louis Bolk Instituut. De deelnemers worden regionaal ondersteund door een groeiend aantal agrarische natuurverenigingen en landelijk door het Louis Bolk Instituut, vereniging De Natuurweide en koepelorganisaties Veelzijdig Boerenland en BoerenNatuur. Het ministerie van E, L & I financiert het samenwerkingsverband drie jaar lang vanuit de demoregeling Beheer Akkerranden. Voor het volgende seizoen is er ruimte is voor meer deelnemers! Kijk op www.bloeiendbedrijf.nl voor meer informatie.

//////
Noot voor de redactie: Voor meer informatie over dit project of aanmelden voor 2012 kunt u contact opnemen  met projectleider Merijn Bos, m.bos@louisbolk.nl van het Louis Bolk Instituut, 0343 – 523 860 of Dave Dirks (Veelzijdig Boerenland, dirks@veelzijdigboerenland). Op de site www.bloeiendbedrijf.nl kunt u zich inschrijven voor de digitale nieuwsbrief, en kunt u o.m. alle akkerranden bekijken in Nederland met foto’s en ervaringen voor en door agrariërs.

Plaatje 1:
Plaatje 2: